Het verhaal van Mieścisko

In het jaar 2000 bestonden de contacten tussen Maartensdijk en Mieścisko 10 jaar en vierde de officiële jumelage haar eerste lustrum. Dit feit was voor de Historische Vereniging Maartensdijk de aanleiding om een speciaal themanummer van het tijdschrift St Maerten aan Mieścisko te wijden.
In hun artikel “Het Verhaal van Mieścisko” geven de auteurs Koos Kolenbrander en Maurits Schmidt een verslag over hun bezoek aan Mieścisko. Ze gaan in op de geschiedenis van het gebied maar vertellen vooral over de gewone en toch bijzondere mensen die ze daar ontmoet hebben.
In het nummer is ook een fotoreportage van Frits Jansen opgenomen, waarin overeenkomstige beelden uit Mieścisko en Maartensdijk de overeenkomsten en verschillen tussen de beide plattelandsgemeentes in beeld gebracht worden.

StMaerten20Titel: Het verhaal van Mieścisko
Auteur(s): Kolenbrander, Koos / Schmidt, Maurits
In tijdschrift: St Maerten : tijdschrift van de Historische Vereniging Maartensdijk, ISSN 0924-0063; nr. 20 (december 2000), p. 1-31

U kunt het verhaal en de foto’s uit dit speciale nummer vinden via onderstaande links:

Voorwoord
Het verhaal van Mieścisko